පාසලේ ඉතිහාසය

"ගවේශා"විද්‍යා දින සැමරුම

page-header-1900x320.jpeg
page-header-1900x320.jpeg

ඉබ්බාගමුව ("අලි වාසස්ථානය") යනු ශ්‍රී ලංකාවේ වයඹ පළාතේ, කුරුණෑගල නගරයේ සිට කිලෝමීටර් 12ක් දුරින් පිහිටි කුඩා ගම්මානයකි. වියලි කලාපයේ වී වගාව සඳහා වැව් රැසක් ඉදිකිරීමේ වගකීම දැරූ මහා ප්‍රක්‍රමබාහු රජුගේ කාලයේ සිටම මෙය ජනාකීර්ණ හා වගාවෙන් පොහොසත් ප්‍රදේශයක් විය. රජුගේ සම්පත්දායක ඇමැතිවරයකු වූ බඩලත්තාලි ඉබ්බාගමුව ආසන්නයේ විශාල වැවක් ඉදිකර එම ප්‍රදේශය වගා ප්‍රදේශයක් ලෙස ප්‍රකාශයට පත් කර ගොවි පවුල් දහස් ගණනක් පදිංචි කළේය.

බදලත්ලිවාපි අමාත්‍යවරයාගේ නමින් වැව නම් කර ඇති අතර එය වර්තමානයේ බතලග්ද වැව ලෙස හැඳින්වේ. වැව් බැම්මේ පිටාර ගැලීම අසල ඇති ශිලා ලිපියෙන් කල්‍යාණවතී රැජින (ක්‍රි.ව. 1202 – 1208) වැව ප්‍රතිසංස්කරණය කළ ආකාරය විස්තර කරයි.

(බඩලත්තලිවාපි) බතලගොඩ වැවෙන් ලැබෙන ජල සැපයුමෙන් ප්‍රදේශයේ ජනතාව ප්‍රධාන වශයෙන් ගොවීන් තම ඉඩම් වගා කළහ. එම වැඩවසම් යුගයේ පරිපාලනය පවත්වාගෙන ගිය රජුගේ මාලිගාවට සෘජුවම සම්බන්ධ ධනවත් ඉඩම් හිමියන් සිටි අතර ප්‍රදේශයේ ගොවීන් හොඳ අස්වැන්නක් ලබා ගැනීමට වෙහෙස මහන්සි වී වැඩ කළහ. මේ අනුව ඉබ්බාගමුව බතලගොඩ වැවට යාබද ගම්මානය බවට පත් වූ අතර 19 වැනි සියවසේ ප්‍රධාන මාර්ග තැනීමෙන් පසු ඉතා කුඩා ගම්මානයක් ජනාවාස විය.

බටහිර ලෝකයේ නවීන ප්‍රමිතීන්ට සමගාමීව රට සංවර්ධනය කිරීමට උත්සාහ කළ සංක්‍රාන්ති සමය මෙය විය. එම අරමුණ ඇතිව සමකාලීන බටහිර අධ්‍යාපන ක්‍රමය ලංකාවට හඳුන්වා දෙන ලදී. පරමාර්ථය සාක්ෂාත් කර ගැනීම සඳහා ඉංග්‍රීසි පාලකයින් ප්‍රධාන නගරවල උසස් පන්තියේ සහ පෝෂ් ඉංග්‍රීසි මිෂනාරි පාසල් පැවැත්වූයේ ඉතා උසස් පාසල් ගාස්තු දැරිය හැකි ධනවත් පවුල්වල දරුවන්ට අධ්‍යාපනය ලබා දීම සඳහා ය.

කෙසේ වෙතත්, දුප්පත් දරුවන්ට ගමේ පාසල්වල සිංහල හෝ දෙමළ මාධ්‍යයෙන් මූලික (නොමිලේ) අධ්‍යාපනයක් සඳහා අවස්ථාව ලබා දී ඇත. එහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ඉංග්‍රීසි උගත්තු පරිපාලනයට සහ වෙනත් උසස් රාජ්‍ය හෝ පෞද්ගලික අංශයේ රැකියාවලට අන්තර්ග්‍රහණය වීමත්, ගම් මට්ටමින් සේවය කිරීමට ප්‍රාදේශීය නායකයන් ලෙස සිංහල හා දෙමළ විද්වතුන් තෝරා ගැනීමත් ය. 20 වැනි සියවස ආරම්භයේදී ඉබ්බාගමුව රජයේ සිංහල මිශ්‍ර පාසල ප්‍රදේශයේ දරුවන්ට නොමිලේ අධ්‍යාපනය ලබා දෙන ගම් මධ්‍යස්ථානවලින් එකකි. එය පිහිටා තිබුණේ ඉබ්බාගමුව හන්දියේ, මාර්ග දෙකක් අතර මැදිවිය.

මෙම ප්‍රාථමික විද්‍යාලය ආරම්භ කරන දිනය නිශ්චිතව අනාවරණය කර නැත; කෙසේ වෙතත්, ලේඛනවල ලිඛිත වාර්තා (ලොග් පොත්) 1914 වර්ෂයේ සිට ලබා ගත හැකිය. ලබා ගත හැකි පළමු වාර්තාව පාසල් පරීක්ෂකවරයෙකු විසින් ලියන ලද වාර්තාවක් ගැන ය.

පශ්චාත් යුද සමයේ අධ්‍යාපන අමාත්‍යවරයා වූයේ සී.ඩබ්ලිව්.ඩබ්ලිව්.කන්නන්ගර මහතාය. ග්‍රාමීය ප්‍රදේශවල බුද්ධිමත් නමුත් දුප්පත් දරුවන්ට නොමිලේ ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපනය ලබාදීමේ හැකියාව සොයා බැලූ පළමු දේශපාලන නායකයා ඔහුය. මෙය ඉතා නිර්භීත සහ නිර්භීත මුලපිරීමක් වූ අතර, ඔහුගේ බොහෝ සගයන් සහ සමකාලීනයන් මෙම අදහසට විරුද්ධ වූ අතර එය කළ නොහැකි යැයි බැහැර කළහ. කෙසේ වෙතත්, කන්නන්ගර මහතාගේ දැක්ම යථාර්ථයක් බවට පත් වූ අතර, මධ්‍ය මහා විද්‍යාල යෝජනා ක්‍රමය රාජ්‍ය මන්ත්‍රණ සභාව විසින් අනුමත කරන ලදී. කෙසේ වෙතත් කන්නන්ගර මහතාට තම දැක්ම යථාර්ථයක් වීමට පෙර බොහෝ බාධකවලට මුහුණ දීමට සිදු විය. ඔහුගේ උනන්දුව සහ හැකියාව මත 1941 වන විට මෙරට ප්‍රථම මධ්‍ය විද්‍යාලය පිහිටුවීමට ඔහුට හැකි විය.

අනුප්‍රාප්තික වර්ෂවලදී දිවයිනේ සෑම ප්‍රදේශයකම මධ්‍ය පාසල් 52ක් පිහිටුවන ලදී. නව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය සැබවින්ම පැරණි ගමේ පාසලක් උසස් ශ්‍රේණියේ ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපන මධ්‍යස්ථානයක් බවට පත් කිරීමකි. ඒ අනුව එක් මධ්‍ය විද්‍යාලයක් සඳහා ඉබ්බාගමුව රජයේ සිංහල මිශ්‍ර පාසල තෝරා ගන්නා ලදී. කුරුණෑගල දිස්ත්‍රික් පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රී කර්නල් ශ්‍රීමත් ජෝන් කොතලාවල අමාත්‍යවරයා මෙම අදහසේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස අධ්‍යාපන අමාත්‍යවරයාට තම මැතිවරණ කොට්ඨාසයේ මධ්‍ය විද්‍යාලය පිහිටුවීමට සහාය විය. ඒ 1941 පෙබරවාරි 3 වැනිදා ඉබ්බාගමුව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය ආරම්භ කරන ලදී.

පාසලේ ලොග් පොතේ මෙම විශේෂ සිදුවීම වාර්තා කරන්නේ මෙසේය.

 

මෙම වැදගත් සටහනට අනුව, ඉබ්බාගමුව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය ගරු ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාසයේ පිහිටි ප්‍රථම ප්‍රකාශයට පත් කළ මතුගම මධ්‍ය විද්‍යාලයෙන් පසුව පිහිටුවන ලද දෙවන මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය විය යුතුය. ඇමතිවරයාගේ ඡන්ද දායකයා ම ය. ඉබ්බාගමුව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය ලෙස උසස් කරන ලද ගමේ පාසල ඉංග‍්‍රීසි අධ්‍යාපන ආයතනයක් බවට පරිවර්තනය වීමට පෙර ඉදිරි වසර දෙක තුළ එහි සාම්ප්‍රදායික ක්‍රමයට ක්‍රියාත්මක විය. ප්‍රධාන හේතුව ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය අධ්‍යාපනය සඳහා ගුරුවරුන් නොමැති වීමයි.

සිංහල පාසලේ ප්‍රධාන මාස්ටර් වෙලගෙදර මහතා ආදේශ කරන තුරු ආයතනයේ ප්‍රධානියා ලෙස කටයුතු කළේය. පවතින මිශ්‍ර පාසල ගොඩනැගිලිවල එක් කොටසක ද මධ්‍ය මහා විද්‍යාලය එම ස්ථානයේම අනෙක් කොටසේ ද සාමාන්‍ය පරිදි ක්‍රියාත්මක විය. සාමාන්‍යයෙන් මධ්‍ය විද්‍යාලවලට ඇතුළත් කරගනු ලබන්නේ 6 ශ්‍රේණියේ සිට ඉහළට සිසුන් පමණි. රජයේ ශිෂ්‍යත්ව විභාගයෙන් තේරී පත්වූවන් (උගතුන් ලෙස හඳුන්වනු ලබන) සහ මධ්‍ය විද්‍යාලය විසින් පවත්වන ලද තේරීම් ප්‍රවේශ විභාගයෙන් සමත් වූවන් (දින ශිෂ්‍යයින්) ද මෙයට ඇතුළත් ය.

1942 වර්ෂය වන විට කලාපයේ විවිධ පාසල්වලින් විද්වතුන් තෝරාගෙන මධ්‍ය විද්‍යාලවලට ඇතුළත් කර ගන්නා ලදී. කෙසේ වෙතත්, ගුරුවරුන් නොමැතිකම හේතුවෙන් අපේක්ෂිත ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපනය සම්පූර්ණයෙන් හඳුන්වා දුන්නේ නැත. සී ඩබ්ලිව් ඩබ්ලිව් කන්නන්ගර මහතා විසින් අලුතින් ස්ථාපිත කරන ලද මධ්‍ය මහා විද්‍යාලවල ප්‍රතිපත්තිමය තනතුරු සඳහා ප්‍රචාරණය කරන ලද අතර ඊට ලැබුණු ප්‍රතිචාරය කැපී පෙනේ. මෙම නව ආයතනවල විදුහල්පති තනතුරු අපේක්ෂාවෙන් බොහෝ ලන්ඩන් බී ඒ උපාධිධාරීන් සිටියහ.

ඇමැතිවරයා පෞද්ගලිකව සම්මුඛ සාකච්ඡාවක් පවත්වා නව විදුහල්පතිවරයා තෝරා ගත්තේය. කොළඹ ශාන්ත පීතර විද්‍යාලයේ ශාස්ත්‍රපති ලන්ඩන් බී ඒ උපාධිධාරි පී එම් ජයතිලක මහතා අයදුම්කරුවන් අතර විය. ඔහුගේ අධ්‍යාපනික හා විෂය බාහිර ක්‍රියාකාරකම් පිළිබඳ වාර්තාව අමාත්‍යවරයාට සෑහීමකට පත් වූ අතර වහාම ඔහුව ඉබ්බාගමුව මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයේ විදුහල්පති ලෙස පත් කළේය.

අපගේ ආදි ශිෂ්‍ය සංගමයේ, අපගේ කැපවූ, දක්ෂ ආචාර්ය මණ්ඩලයේ සහ කාර්ය මණ්ඩලයේ සේවය කිරීමට අපට වරප්‍රසාද ලත් සිසුන් වෙනුවෙන් කැපවීමට අපි උත්සාහ කරමු. වඩාත් ක්‍රියාශීලී සහ ප්‍රයෝජනවත් හවුල්කරුවන්, දූරදර්ශී දෙමාපියන්, සුභ පතන්නන්, ආදි සිසුන් සහ මිතුරන් සිටීම ගැන අපි ආඩම්බර වෙමු.

header